Előfordult már Önnel, hogy egy fagylalt vagy egy csésze forró kávé elfogyasztása közben éles, erős nyilalló fájdalmat érzett a fogában?

Fogérzékenységről beszélünk ekkor, amely számtalan komoly problémára utalhat. A fogzománc, ha nem borítja be teljesen a dentint az érzékennyé válik és külső hatásokra úgy reagál, hogy fájdalomimpulzusokat küld az agyba.

Sajnos gyakori betegségnek számít, hiszen a magyar lakosság ¾ részét érinti élete során legalább egyszer.

Nézzük a leggyakoribb kiváltó okokat:

1. Savas ételek és italok fogyasztása

Károsodott zománc esetén a dentin csatornák a felszínhez közel kerülnek, ezáltal a savas kémhatású élelmiszerek irritálhatják azt (pl.: citrusfélék, paradicsomszósz, kóla).

1. Erőteljes fogmosás

Érdemes lágy sörtéjű fogkefét választani a kemény, durva sörtéjű fogkefe helyett. Nem szabad túl erősen dörzsölni a fogunkat, hiszen elvékonyodhat a fogzománcunk.

1. Fogínybetegségek

A fogínyünk, ha begyullad kialakul a fogínysorvadás, amely az íny visszahúzódását eredményezi. A fog nyaki része nincs védve az íny által, így fokozottan erős fájdalmat érezhetünk bármely külső ingerre.

1. Régi tömés

Idővel a régi fogtömések is sérülhetnek, darabok válhatnak le róluk, emiatt érzékennyé válhat a fog. Egy picit is, ha érzékenynek érzi a tömött fogát, mindenképpen keresse fel a fogorvosát!

1. Fogcsikorgatás

A fogzománc a szervezet legerősebb anyaga de ha folyamatosan csikorgatjuk a fogainkat, elvékonyodhat. Sokan önkénytelenül csinálják éjszaka úgy, hogy nem is tudnak róla. Ennek a hátterében általában idegrendszeri és lelki okok állnak. Amíg nem sikerül ezeket megoldanunk érdemes éjszakai fogvédőt viselni.

1. Fogfehérítő kezelések

Az fogfehérítő anyagoktól egyeseknek nagyon fájhat a foguk, mert genetikájukból adódóan annyira vékony a fogzománcuk, hogy utána napokig érzékeny lesz a foguk. Mielőtt fogfehérítő fogkrémet, vagy otthoni fogfehérítő kezeléseket végeznénk, előtte mindenképpen konzultáljunk az orvosunkkal, hogy számunkra mely eljárások a legmegfelelőbbek.