Mint minden területe az orvostudománynak, a fogászat is nagyon gyors léptékkel fejlődik. De nézzük csak meg, hogy honnan jutottunk el a mai digitalizált fogpótlások számítógép vezérelt kimunkálásáig.

Egy,az  i.e. 18 századból származó Hammurapi Törvénykönyve két ízben is hivatkozik a foghúzásra, mint kezelési módszer.Az ókori egyiptomi, görög és római emberi maradványok pedig a fogpótlás és a szájsebészet kezdetleges próbálkozásait mutatják.Ezek drótligaturákból álló sínek, és olyan esztétikai fazetták voltak, amik az elülső fogakat helyettesítették.

Hippokratész és Arisztotelész is írt a fogászatról, köztük a fogredők megkopásáról, a szuvas fogak és ínybetegségek kezeléséről, a foghúzásról és a laza fogak illetve törött állkapocs huzalokkal történő rögzítéséről. Egyesek szerint a fogászati eszközöket és hidakat elsőként az etruszkok használták i.e.700, de más kutatások szerint már i.e. 3000 környékén. Az ókori Egyiptomban elsőként fogorvosnak nevezett gyógyító Hesi-Re, azaz „a fogak legnagyobbika”.

Az egyiptomiak a pótolt fogakat aranyhuzallal kötötték össze. A római Cornelius Celsus hosszasan írt a szájbetegségekről, valamint a fogászati kezelésekről, például a narkotikum tartalmú krémek és vérzéscsillapítók használatáról.

Az orvoslás több ezer éves múltjában általánosan elfogadott volt, más betegségek kezelésére alkalmazott foghúzások.Ezt a középkorban vagy a borbélyok vagy orvosok végezték. A borbélyok többnyire csak foghúzásra szorítkoztak, ami enyhítette az ügyfél fájdalmát és a krónikus fogfertőzést. A foghúzásra használt eszközök kora évszázadokra nyúlik vissza. A 14. században élt Guy de Chauliac nevéhez fűződik a pelikáncsőrre emlékeztető úgynevezett „fogpelikán” fejlesztése, amit egészen a 18. századig használtak. A pelikánt ezután a fogászati kulcs váltotta fel, melyet később a 20. századi modern fogók.

Az első kizárólag fogorvoslással foglalkozó könyv 1530-ban jelent meg (“Artzney Buchlein”). Az első angol nyelven írt fogorvosi szövegkönyv 1685-ben íródott Charles Allen tollából “Operator for the Teeth” címmel. A modern fogorvoslás az 1650 és az 1800 közti időszakban alakult ki.

Napjainkban pedig rohamtempóban fejlődik a digitális fogászat, amelyben már a lenyomatot, a minta elkészítését, és a fogmű kimunkálását is számítógép vezérelte fréz gépek végzik.